Interview med Claus Graakjær, Kørselsleder på BC Catering Grossisten A/s , Danmark
Beskriv hvordan dit flådestyrings system har værdi for dit firma.
Vi bruger ofte beskedmodulet til at sende beskeder til vores chauffører fra kontoret. Det er meget nemt og vi kan skrive og sende den samme besked til alle 18 chauffører, som de så kan svare på. Tidligere måtte vi skrive mange SMS’er eller ringe dem særskilt. Et eksempel på information, der sendes via beskedmodulet, kunne være varer der skal returneres eller at der er hastighedskontrol i et område. Før vi havde systemet, var der mange telefonopkald, og vi havde nogle gange brug for at kontakte chaufførerne i deres fritid.
Vi har stor glæde af sporingsfunktionen, især når kunderne ringer ind for at høre, hvor langt bilen er kommet. Via kortapplikationen i Weboffice har vi det fulde overblik med leveringstider for vores kunder. Tidligere måtte vi ringe til bilerne og nogle gange svarede chaufføren ikke, og derfor kunne vi ikke altid give vores kunder et klart svar. Normalt vil vores kunder gerne have et leveringstidspunkt, inden for en time.
Da systemet er forbundet med fartskriveren i lastbilerne, har vi nu adgang til køre- og hviletiderne for hver chauffør. Før systemet blev implementeret, havde vi ikke dette overblik. Nu er det lettere for chaufførerne at planlægge arbejdsdagen og for at undgå overskridelser. Tidligere brugte vi meget tid på at få dataene ud af fartskriverne til opbevaring. Vi har nu sparet meget tid med automatisk tacho download af filerne via AddSecure-systemet.
Før vi startede med AddSecure, havde vi et andet Fleet Management System i 4-5 år. Det var et ældre system, som var upålideligt, og det var ikke integreret med vores Transport Management system. Der var ingen digitale ordrer i bilerne, og chaufførerne var ikke glade for det. Da AddSecure blev introduceret, tog det kun 1-2 dage for chaufførerne at vænne sig til AddSecure. Vi fortalte dem at de kunne stole på det nye system og bruge det, og det viste sig at være meget pålideligt. Vi havde kun nogle små problemer i nogle få køretøjer, men det blev hurtigt løst.
Vores chauffører bruger også eco-driving modulet; de bruger det i bilerne dagen igennem. På kontoret sætter vi resultaterne af Eco-Driving på en opslagstavle hver uge. Vi har en konkurrence kaldet «Ugens chauffør» hvor vi lister de chauffører, der har de bedste resultater. Gennem konkurrencen og den gode kommunikation kan vi se, at mange af vores chauffører har forbedret sig. Da vi har nogle helt forskellige typer af ruter (lange / korte ture), har vi oprettet grupper for at kunne sammenligne chaufførernes kørselsadfærd på en retfærdig måde. Nogle af chaufførerne er virkelig interesserede og tænker over hvordan de kan blive nummer et. Jeg synes, det er interessant at se, hvor hurtigt de kan forbedre deres kørsels adfærd!
Generelt taler vores chauffører ofte om AddSecure systemet og Eco-Drive modulet. De ønsker at forbedre deres køre-færdigheder, og de diskutere det, når de mødes. Vi forbedrer os hele tiden og det er vi meget tilfredse med.
Vi bruger ordrehåndterings modulet til at forenkle transportstyringsprocessen og indsamle nøgleoplysninger fra marken. Normalt leverer chaufførerne varerne i transportkasser, og vi kan ved hjælp af ordresystemet inkludere instruktioner og kommentarer for hvert leveringssted (som «leveringsdata», hvor de skal leveres/aflæses, før kl. 07:00 eller efter kl. 9:00 osv.).
Vi bruger også funktionen til at se på historiske temperaturer (70%) og til overvågning i realtid (30%), som når chaufførerne ringer til kontoret og spørger om temperaturerne. I systemet kan vi se de aktuelle temperaturer og tjekke status. På den måde kan vi nemt kontrollere om alt er i orden, eller hvis vi skal servicere køleudstyret eller ringe til en kølemaskine reparatør. Det hjælper klart chaufføren og reducerer serviceomkostningerne og destruktion af ødelagt mad.
Med AddSecure Asset kan jeg også få et overblik og følge temperaturen på vore varer. Dette er nyttigt, hvis vi får klager over varernes temperatur, så kan vi udskrive en rapport og sende til kunden.
Claus Graakjær, Kørselsleder på BC Catering Grossisten A/s
Hvad var de vigtigste kriterier, da du valgte leverandør af Fleet Management System?
For os var knowhow og pålidelighed vigtige kriterier, da vi valgte leverandør af FleetManagement System. Vi fik en anbefaling fraAB catering i Århus, som allerede havde testet på systemet et stykke tid. Det er godt for os,
at andre virksomheder har lignende krav. På den måde kan vi benchmark’e hinanden, dele erfaringer, konfigurere og udvikle systemet til vores behov.
Har du eksempler på resultaterne fra din investering?
Systemet har skabt forbedringer på større og mindre på mange områder for os på BC Catering. Vi har endnu ikke konkret målt, hvor meget tid eller penge vi har sparet. Med hensyn til besparelser på diesel har vi konstateret en reduktion på 2%.
Hvis du skulle rådgive andre transportvirksomheder i deres valg af et Fleet Management System, hvad vil du sige til dem?
Ved implementering af et flådestyrings system, vil du opnå fuld kontrol på en lang række områder, samt gode rapporter og statistikker. Systemet fra AddSecure, er brugervenligt og er et super værktøj til personlig chaufføropfølgning.